Вие сте тук

Комисията подкрепя държавите членки в прехода им към неутрална по отношение на климата икономика

четвъртък, 7 Май, 2020 - 15:42

Европейската комисия одобри подадените от 18 държави членки искания за помощ за изготвянето на териториалните планове за справедлив преход, които всяка държава трябва да представи, за да получи финансиране от Механизма за справедлив преход, се казва в прессъобщение на ЕК. Механизмът за справедлив преход е част от Плана за инвестиции във връзка с Европейския зелен пакт и ще мобилизира най-малко 100 млрд. евро под формата на инвестиции за предоставяне на допълнителна целенасочена подкрепа за регионите, които са най-силно засегнати от прехода към неутрална по отношение на климата икономика, но разполагат с по-малък капацитет за справяне с предизвикателствата. Получилите одобрения искания бяха подадени в отговор на специална покана, отправена от Комисията в края на февруари 2020 г. в рамките на Програмата за подкрепа на структурните реформи.

Комисарят по въпросите на сближаването и реформите Елиза Ферейра заяви: „Нашата работа по осъществяването на Европейския зелен пакт продължава. Изменението на климата е факт и борбата с него е все така неотложна. Комисията ще окаже решително съдействие на държавите членки, за да се гарантира справедлив преход във всички европейски региони. Това съдействие по линия на Програмата за подкрепа на структурните реформи е важна стъпка, която ще помогне за изготвянето на планове за преход и ще даде възможност на държавите членки да се възползват от Механизма за справедлив преход, като се гарантира, че преходът към екологична икономика се извършва по справедлив начин, без никой да бъде пренебрегнат.

В рамките на Програмата за подкрепа на структурните реформи Комисията ще предостави съобразено с нуждите експертно съдействие, например за подпомагане на националните и регионалните органи при:

  • оценяване на социалното, икономическото и екологичното въздействие на прехода и очертаване на процеса на преход до 2030 г.;
  • провеждане на диалог между заинтересованите страни, например гражданите, бизнеса и гражданското общество, за да се постигне обща визия за протичането на прехода;
  • и при набелязването на действия за успешното осъществяване на справедлив преход. 

Следващи стъпки

През следващите месеци до края на 2020 г. Комисията ще предостави целенасочена подкрепа за подпомагане на държавите членки при подготвянето на териториални планове за справедлив преход. Изготвянето и окончателното оформяне на плановете за справедлив преход ще остане в ръцете на държавите членки, които ще работят в тясно сътрудничество със съответните заинтересовани страни на национално, регионално и местно равнище, като по този начин се осигури тяхната активна ангажираност с прехода. След това плановете ще бъдат представени за одобряване от Комисията.

Контекст

На 11 декември 2019 г. Комисията представи Европейския зелен пакт, чиято амбиция е до 2050 г. ЕС да се превърне в първото в света обединение на държави, което е неутрално по отношение на климата.

На 14 януари 2020 г. Комисията обяви Плана за инвестиции във връзка с Европейския зелен пакт за  подпомагане на финансирането на прехода. Не всички държави членки обаче стартират от една и съща позиция своя преход — някои от тях ще бъдат засегнати в по-голяма степен от други. Механизмът за справедлив преход (МСП) е възлов инструмент, гарантиращ, че преходът към неутрална по отношение на климата икономика се осъществява по справедлив начин, без никой да бъде пренебрегнат. Механизмът предоставя целева подкрепа за мобилизирането на най-малко 100 млрд. евро за периода 2021—2027 г. в най-засегнатите региони, като целта е да се смекчи социално-икономическото въздействие на прехода. Специално внимание ще бъде обърнато на регионите, които са силно засегнати от прехода, но разполагат с по-малък капацитет за справяне с предизвикателствата.

За да получат финансиране, е необходимо държавите членки в диалог с Комисията да изготвят териториални планове за справедлив преход. В тези планове те ще определят териториите, които вероятно ще са най-силно засегнати от прехода към неутрална по отношение на климата икономика, ще изложат предизвикателствата пред развитието им и ще очертаят своите пътища за преход до 2030 г. в тясно сътрудничество със съответните заинтересовани страни на национално, регионално и местно равнище. С одобряването на тези планове от Комисията ще бъде отключена подкрепата за държавите членки чрез трите стълба на Механизма за справедлив преход: 1) Фонда за справедлив преход, предоставящ безвъзмездни средства, ще мобилизира 30—50 млрд. евро за социалната и икономическата трансформация на регионите в процес на справедлив преход; 2) специална схема в рамките на InvestEU, която ще привлече до 45 милиарда евро под формата на частни инвестиции, и 3) механизъм за отпускане на заеми в публичния сектор, който ще мобилизира 25—30 милиарда евро за инвестиции в публичния сектор.

Чрез Програмата за подкрепа на структурните реформи (ППСР)Комисията предоставя бърза подкрепа на държавите членки за изготвянето на техните териториални планове за справедлив преход, спомагайки по този начин за осъществяването на Европейския зелен пакт. За тази цел в края на февруари Комисията отправи специална покана в рамките на ППСР за подпомагане на изготвянето на плановете за справедлив преход. 18 държави членки (Белгия, България, Кипър, Чехия, Гърция, Испания, Финландия, Хърватия, Унгария, Ирландия, Италия, Литва, Латвия, Полша, Португалия, Румъния, Швеция и Словакия) поискаха такава подкрепа и Комисията одобри всички 18 искания. През последните две години тя вече предостави практическа подкрепа за регионите чрез ППСР за изготвянето на дългосрочни икономически стратегии за преориентирането им от въглища към други икономически отрасли, като тези региони включваха например Хорна Нитра (Словакия), Западна Македония (Гърция) и долината на Жиу (Румъния).

ОСП: Говори науката

Платени публикации

pic

Регенеративното, или наричано още консервационно земеделие, използва по-систематичен и цялостен подход към земята, която се обработва, и прилага в обработката принципи, осигуряващи повишена продуктивност и биоразнообразие в дългосрочен план. В основата му стои доброто състояние и функциониране на почвите. Доброто състояние на почвата зависи от органичната материя, която включва всякаква жива материя като корени на растения, червеи, микроби.

pic

Международното общество за прецизно земеделие прие следната дефиниция за прецизно земеделие през 2019 г.: „Прецизно земеделие е управленска стратегия, която събира, обработва и анализира времеви, пространствени и индивидуални данни и ги съчетава с друга информация в подкрепа на управленски решения въз основа на изчисления на възможните промени. Резултатите са повишени ефикасност в употребата на ресурси, качество, продуктивност, доходност и устойчивост на селскостопанската продукция.“

pic

Формите на трудова заетост в сектор селско стопанство са три: самонаети (фермерите), наети (наемните работници) и семейна работна ръка. Тази заетост често се определя от анализаторите като непълна, допълнителна и неформална. Според данните на Агростатистиката в българското селско стопанство преобладава дела на самонаетите и семейните работници, а наетите са около 10% от всички работещи в земеделието.

pic

Интелигентните системи промениха изцяло традиционните методи на животновъдството като практика. Продуктивното и конкурентно животновъдство използва модерни технологии от рода на модели за машинно самообучение. Модерните технологии позволяват набиране на големи обеми от животновъдни данни, които могат да се използват за ежедневни морфологични, физиологични, фенологични и други свързани измервания.

pic

Селското стопанство е най-голямата индустрия в света и има много значимо въздействие върху околната среда. Много от неговите дейности причиняват замърсяване и деградация на почвите, водите и въздуха. То обаче може да играе и положителна роля, например чрез улавянето на парникови газове в почви и култури или намаляването на риска от наводнения, когато се прилагат определени земеделски практики. С разширяване на обхвата на тези практики въздействието се подобрява, но остава още много път, който трябва да се извърви.

pic

В подкаст "Какво прави науката за фермера?" можете да намерите информация по ключови теми в модерното селско стопанство, свързани с глобалните тенденции на развитие, политиката на ЕС в областта на земеделието и животновъдството и научните постижения, които променят облика на фермерската професия и на селските райони.